Tijdens de training ‘Start je eigen bedrijf’ maken de deelnemers hun eerste concept Bedrijfsplan. Dit is het document dat de doelstellingen van hun bedrijf stellen. Ze kopiëren de antwoorden van de oefeningen naar hun bedrijfsplan. Na het invullen van het Business Plan, wordt  het ingeleverd voor beoordeling en correctie bij het MBC. De MBC zal een feedback sessie met de deelnermers hebben om het hele bedrijfsplan door te nemen. Nadat de correcties zijn verwerkt, is het bedrijfsplan voltooid. Dit definitieve bedrijsplan kan vervolgens worden gebruikt als een investeringsvoorstel door het aanvragen van een lening bij een van onze Micro Financierings Partners.

Stap 1 - Training

Deelnemers maken het eerste concept van hun bedrijfsplan

Start de Training

In de training ‘Start je eigen bedrijf’  doen de deelnemers 39 oefeningen. Ze kopieren de antwoorden van die oefiningen naar hun bedrijfsplan. Aan het eind van de training zijn ze klaar met het eerste concept van hun  bedrijfsplan.

Stap 2 - Evaluatie

Het bedrijfsplan wordt nagekeken, besproken en verbeterd zodat het klaar is voor gebruik.

Evaluatie van het bedrijfsplan

Nadat de deelnemers het bedrijfplan hebben ingevleverd, wordt het door het MBC gecontroleerd en in een feedback sessie gesproken. Na de verwerkte verbeteringen is het bedrijfsplan klaar. De deelnemers kunnen er een lening mee aanvragen.

Stap 3 - Start!

Deelnemers genereren het startkapitaal (Lening, Spaargroep, Eigen spaargeld) en starten hun bedrijf.

Start van het eigen bedrijf

De deelnemers kunnn met hun definitive bedrijfsplan een lening aanvragen bij een micro-financieringsorganisatie. Andere bronnen voor startkapitaal kunnen zijn: het deelnemen aan een spaargroep en je eigen spaargeld of dat van familieleden.

Voorblad en Samenvatting

Het voorblad bevat de naam van het bedrijf, de locatie, de rechtsvorm, de eigenaren en contactinformatie. De samenvatting geeft duidelijk de visie van het bedrijf en de structuur ervan. Het benoemt de producten en diensten, mogelijkheden in de markt en de doelstellingen van het bedrijf voor de eerste jaren van de exploitatie.

De samenvatting bevat de hoeveelheid geld die nodig is, het beoogde gebruik van de middelen en hoe het bedrijf succesvol zal zijn in het uitvoeren van de geplande activiteiten.

 

 

 

De naam van het bedrijf, waar het zich bevindt en de eigenaar(s).

Rechtsvorm en de visie van het bedrijf.

De producten en diensten die worden aangeboden.

De klantendoelgroep

Motivatie van de klant waarom ze zullen kopen bij dit bedrijf

Bronnen van startkapitaal.

Bedrijfsomschrijving

Dit gedeelte bevat algemene informatie over het bedrijf en haar concurrentievoordeel. Concurrentievoordeel heeft betrekking op de kenmerken van de producten ten opzichte van de concurrentie (bijvoorbeeld service, levering en locatie). De bedrijfsomschrijving omvat de naam en de aard van het bedrijf (productie, dienstverlening, enz.), Een korte beschrijving van wat het bedrijf doet, de prijs en de distributie van producten/diensten en hoe het bedrijfsproces is gestructureerd.

 

 

Naam en aard van het bedrijf

Algemene informatie over het bedrijf

Beschrijving van wat het bedrijf doet

Prijs en distributie van producten/diensten

Concurrentievoordeel

Kenmerken van de producten/diensten

Marktanalyse

De Marktanalyse definieert het product precies. Ook duidt het de klanten die het bedrijf heeft. Ook worden de kenmerken van de doelgroep beschreven. Het marktaandeel wordt gemeten en een potentieel marktaandeel van het gebied wordt berekend. Deze factoren in overweging genomen, wordt de beste manier voor concurrentie beschreven, bijvoorbeeld welke verkoopmethoden, hoe de communicatie en reclame wordt gedaan, en hoe het distributienetwerk functioneert.

 

 

Definieert het product nauwkeurig

Beschrijft bestaande klanten en hun kenmerken

meet de potentiële markt en het marktaandeel

Kiest de beste concurrentiemethode

Beschrijft verkoopmethoden, communicatie en marketing methoden en distributienetwerken

Managementplan

Dit deel beschrijft de managementstructuur van het bedrijf. Het geeft aan of deskundigheid zal worden aangeworven in de markt (bijv. Juridisch advies, accountants). De deel over personeel beschrijft de taken en verantwoordelijkheden van het personeel, samen met de verschillende taken voor de dagelijkse werking van het bedrijf. Het deel ‘operaties’ geeft aan hoe de goederen en diensten worden geproduceerd en gedistribueerd.

 

 

Managementstructuur van het bedrijf

Recruteren van expertise (bv. Juridisch advies, accountants)

Rollen en verantwoordelijkheden van het personeel

Taken voor de dagelijkse werking van het bedrijf

Hoe de goederen en diensten worden geproduceerd en gedistribueerd.

Marketingplan

Dit gedeelte bevat informatie over hoeveel klanten bereid zijn te betalen en de factoren waar rekening mee moet worden gehouden bij het bepalen van de uiteindelijke prijs. Ook beschrijft het de distributiestrategie voor het product of dienst. Ten slotte, in de reclame- en promotiesectie worden de promotionele middelen, financiën en acties toegelicht.

 

 

Prijsstelling van het product/de dienst

Factoren voor prijsbepaling

Distributiestrategie voor het product of de dienst

Reclame en promotie van het product/de dienst

Financieel Plan

Het financieel plan beschrijft de hoeveelheid geld die nodig is voor het opstarten, een visie op hoe het bedrijf in de toekomst zal worden gefinancierd, en de verwachte resultaten van het bedrijf. De financiële verklaring bevat een schatting van de totale inkomsten, de totale kosten en totale contanten die de eigenaar kan investeren in het bedrijf.

De winst- en verliesrekening beschrijft de beste schatting (op basis van marktonderzoek) over hoe het bedrijf over een periode van tijd (inkomsten en uitgaven) zal presteren. En de break-even-analyse toont de relatie tussen de omzet en de kosten om te bepalen hoe hoog de productie moet zijn om  het niveau te bereiken waarbij de omzet van de onderneming de kosten zal dekken.

Ook wordt de verwachte cash flow opgenomen. Het toont de financiële middelen die de onderneming nodig heeft om het bedrijf te runnen. De bedrijfsmiddelen stellen een inventaris van alle apparatuur en materiaal die beschikbaar zijn of nodig  zijn voor het bedrijf.

 

 

Bedrag vereist voor het opstarten

Financiering van het bedrijf in de toekomst

Verwachte resultaten van het bedrijf

Schatting van de totaal belegde inkomsten, uitgaven en contanten.

Inschatten hoe het bedrijf zal presteren

Break-even analyse

Verwachte cash flow

Bedrijfsmiddelen